گره اقتصادی_رسانه ها: روزنامه اعتماد نوشت:برای نخستینبار یک خانم سکاندار تنها ایرلاین دولتی ایران شد. هر چند که برخی از قطعی نبودن ریاست خانم شرفبافی ۴۴ ساله بر راس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر میدهند اما روز گذشته فرهاد پرورش که کولهبار سفر به سازمان بینالمللی هوانوردی (ایکائو) را بسته است مراسم تودیع خود و معارفه خانم شرفبافی را در حضور وزیر و قائممقام وزیر برگزار کرد تا نشان دهد که دیگر برای ماندن در ایران زمانی ندارد و هما باید با سرپرست یا شاید مدیرعامل جدیدش از این پس سر کند.
فرزانه شرفبافی رتبه اول مهندسی مکانیک دارد و دارای مدرک دکترای هوافضا از دانشگاه شریف است. وی که پیش از این عضو هیاتمدیره هما بود، مسوولیتهایی مانند مدیرکل پژوهش و بهسازی منابع انسانی هما، ریاست مرکز آموزش و بهسازی منابع انسانی هما، ریاست ارشد تضمین کیفیت در مهندسی و تعمیرات هما و همچنین دبیری انجمن علمی حمل و نقل هوایی کشور را در کارنامه خود دارد و از بیستم تیرماه رسما سرپرست جدید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایرانایر) شده است.
سالن مجتمع فرهنگی، ورزشی و تفریحی «هما» اینبار برای تودیع مردی پذیرای وزیر و قائممقامش و البته مدیران هما بود که طی ٨ سال گذشته فرهاد پرورش یک تنه پای مشکلات و موانع تنها ایرلاین دولتی ماند تا این ایرلاین سر پای خود بایستد و حالا خود را برای پستی جدید آماده میکند. زمانی که قرار شد پشت تریبون برود برای نخستینبار در کنار خنده همیشگیاش از سختیهای کار در هما گفت. از روزهای تحریم و هزینههای گزافی گفت که این تحریمها به صنعت هوایی کشور تحمیل کرد.
ناگفتههای ٨ ساله پرورش
فرهاد پرورش گفت: «در طول سالهای تحریم ایرانایر با مشکلات و معضلات بسیار زیادی روبهرو بود که تنها یکی از آنها بحث جلوگیری از سوخترسانی به هواپیماهای این شرکت در طول ایام تحریم بود. ما برای آنکه ثابت کنیم تحریمها بیاثر هستند و ایرانایر به کار خود ادامه میدهد، در طول تحریم چهار هزار و ۵۰۰ عملیات پروازی انجام دادیم تا سوخترسانی و عملیاتهای اروپایی باقی بماند و این پیام به جهان برسد که ایرانایر به حیات خود ادامه خواهد داد. این در حالی است که هزینه هر پرواز برای هما تقریبا ٢٠ هزار دلار بود این در حالی بود که بسیاری از فرودگاهها به ما اجازه حمل بیشتر از ۱۵ هزار دلار پول نقد نمیدادند.
در مجموع در طول این سالها حدود
۹۰ میلیون دلار هزینه شد تا در فضای جهانی این پیغام مخابره شود که تحریمها اثر نداشته است.» وی به عدم فروش سوخت در سالهای تحریم اشاره کرد و ادامه داد: «ما برای معامله با معدود فرودگاههای باقیمانده مجبور بودیم که پول نقد جابهجا کنیم و این در حالی بود که بانک مرکزی در سالهای قبل توان تهیه یورو نداشت و ایرانایر برای هر یک از برنامههای خود باید پول نقد از محلهای متفاوت تهیه میکرد تا بتواند پروازهای خود به مقاصد اروپایی را ادامه دهد.»پرورش که قصد داشت در روز تودیعش ناگفتههای مانده در دلش را بگوید حتی به روزهایی اشاره کرد که سکاندار هما شد و گفت: «چند هفته پس از آغاز به کار بنده در هما در اکتبر ۲۰۰۹ نامهای برای ایرانایر آمد که در آن مدیرعامل آژانس هوایی اروپایی گفته بود که بازرسهایی برای ارزیابی وضعیت ایرانایر خواهند فرستاد و به دنبال آن هستند که پروازهای این شرکت را به اروپا محدود کنند. در این زمان آنها ایرانایر را شخم میزدند و حتی از کوچکترین مسائل هم ایراد میگرفتند.
در سال ۲۰۱۰ و در روز چهارم اکتبر مدیرکل یاتا در تماسی تلفنی ناگهان گفت که از فردا تمام حسابهای ایرانایر در سطح جهان بسته خواهد شد و هر چه تقاضا کردیم تا لااقل یک هفته به ما مهلت دهند تا پولهای خود را خارج کنیم، این امکان فراهم نشد. با افزایش تحریمهای بانکی ۶۰ حساب ایرانایر در فضاهای بینالمللی بسته شد و با تحریم جدید در حوزه سوخت و میعانات گازی عملا خیلی از فرودگاهها سوخترسانی به ایرانایر را از دستور کار خود خارج کردند.»مدیرعامل سابق سازمان ایرانایر با بیان اینکه ایرانایر در سوختگیری در فرودگاههای بینالمللی نیاز به ارایه وجه نقدی داشت به وضعیت بسیار بد بانک مرکزی در آن سالها اشاره و تصریح کرد: «ما برای سوختگیری در اروپا به یورو نیاز داشتیم و این در حالی بود که بانک مرکزی یورو نداشت و به ما میگفت ریال عمان دریافت کنیم تا این پول را در بازارهای جهانی تبدیل به یورو کنیم.در این مدت بسیاری از فرودگاهها اعلام کردند که سوخترسانی به ما را متوقف خواهند کرد و برای مدتی تنها یک فرودگاه در پراگ به ایرانایر سوخت میداد. فشارها تا حدی زیاد بودکه حتی سفیر امریکا به یکی از شرکتهای تایلندی گفته بود در صورتی که سوخترسانی به ایران ادامه پیدا کند، سهام خود را از این فرودگاه بیرون خواهند کشید.»
ماموریت ٩٠٠ صفحهای
پرورش با بیان اینکه از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۵ بانک مرکزی حتی یک دلار پول برای ایرانایر جابهجا نکرد، توضیح داد: «در طول تمام این سالها ایرانایر تلاش میکرد با مدیریت بخشهای مختلف خود را سر پا نگه دارد. حتی مسوولیت جابهجایی پولهایی که به دست میآوردیم نیز با خودمان بود و بارها گفته بودیم که اگر مشکلی پیش بیاید، شخصا مدیرعامل ایرانایر باید پاسخگو باشد. در این مدت مجبور بودیم برای جابهجایی تنها یک قطعه کوچک هواپیماهای پهنپیکر خود را به پرواز وا داریم که این مساله هزینههای بسیار بالایی را به شرکت تحمیل کرد.همزمان با شروع مذاکرات هستهای، آخوندی بنده را به عنوان نماینده این بخش در مذاکرات معرفی کردند تا در کنار دکتر ظریف و دیگر مسوولان بخش کوچکی از کار را در این حوزه پیگیری کنیم. پس از برجام نیز دو سال کار شبانهروزی در تمام روزهای سال صورت گرفت تا به قراردادهای نهایی برسیم. تنها حجم یکی از قراردادهای ما ۹۰۰ صفحه است و این گستردگی کار در طول ماههای گذشته را نشان میدهد.»
زندهباد ظریف در پروازهای خارجی
پرورش به خاطرات یکی از مهمانداران شرکت هواپیمایی ایرانایر در مسیرهای بینالملل اشاره کرد و گفت: «این مهماندار توضیح میداد که در زمان تحریمها وقتی هواپیما مجبور به نشستن در یک فرودگاه و سوختگیری مجدد میشد مسافران ناراضی بودند و از شرایط انتقاداتی تند میکردند اما امروز مسافران همان مسیر با رضایت ایرانایر را انتخاب میکنند و در بسیاری از پروازها شعار «زنده باد ظریف» سر میدهند.»وی با اشاره به برخی انتقادات از عملکرد ایرانایر در طول سالهای گذشته اظهار کرد: یکی از نمایندگان مجلس چند روز قبل در تماسی از بنده انتقاد میکرد که هما با وجود دریافت بودجه دولتی به مسوولیتهای خود عمل نمیکند. ما باید بگوییم که این شرکت درآمدی – هزینهای اداره میشود و هیچ پولی برای اداره خود از دولت دریافت نمیکند اگر هم صندوق توسعه ملی تسهیلاتی داده با دستورات مقامات عالی و در راستای اهداف کلان بوده است.
امروز ایرانایر با عبور از سالهای سخت این آبرو را پیدا کرده که در میان بسیاری از مقامات کشور رتبهای بالا دارد و این موضوع جز با همکاری و هدایت بخشهای مختلف این مجموعه از سوی نیروهای کارشناس ممکن نمیشد. ایرانایر در طول این سالها مجبور شده هواپیماهایی را بفروشد که دیگر ادامه پرواز آنها اقتصادی نبوده است. زمینهایی را بفروشد که هزینهکرد آن به آشیانهها و ساخت امکانات جدید منجر شده است و بیش از ۳۸۵۰ میلیارد تومان حقوق ماهیانه بدهد که حق تمام نیروهای این بخش بوده است. با وجود تمام این مشکلات امروز ایرانایر تحولات خود را با ورود هواپیماهای جدید آغاز کرده و امیدواریم در دوره مدیریت تازه این مجموعه اتفافات مثبت آغاز شده ادامه پیدا کند.»
با صبوری هما را نگه داشتیم
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که در زمان وزارتش در دولت یازدهم به پرورش اعتماد کرد و وی را همچنان سکاندار هما نگه داشت، در این مراسم گفت: «متاسفانه در واگذاریها بازسازی ساختاری و ارتقای بهرهوری را مدنظر قرار ندادیم و ۱۰۰ میلیارد دلار یک شبه و در تصمیمهای عجولانه واگذار شد.» آخوندی انتقاد کرد که « چرا مخابرات یک کشور به عنوان دفع شر یک شبه واگذار شد یا با یک تصمیم عجولانه یک شبه بخشهای پتروشیمی، فولاد، دریانوردی و امثال آن را واگذار کردیم. ١٠٠ میلیارد دلار سرمایه عجولانه واگذار شد اما ما تلاش کردیم با صبوری جایی مثل ایرانایر را حفظ کنیم. تجربه انسانی و فناوری هما و ارزشگذاری ساختمان و ماشینآلات تقلیل مییافت اگر در واگذاری آن عجولانه عمل میکردیم. بازسازی ساختاری بنگاههای بزرگ قبل از واگذاری بسیار ضروری است و هما امروز به چرخه بازسازی ساختاری افتاده است.»
دریافت رایگان یک فروند ایرباس ٣٢٠
خرید هواپیماهای جدید البته باز هم موضوعی بود که در مراسم تودیع پرورش هم از دید معاونین وزیر دور نشد و اصغر فخریه کاشان، قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل با بیان اینکه در طول دو سال گذشته ایرانایر و مسوولان وزارت راه و شهرسازی پیگیریهای قابل توجهی برای به ثمر نشستن مذاکرات خرید هواپیما داشتهاند، اعلام کرد: «ما در جریان قطعی کردن قراردادها بیشترین تخفیف را دریافت کردیم و در این بین در آخرین لحظات، ورود یک ایرباس ۳۲۰ به کشور به شکل رایگان قطعی شد.آنچه بیشترین اهمیت را در طول دو سال گذشته داشت همکاریهای همهجانبه تمام طرفهای ایرانی برای به نتیجه رسیدن توافقها بود. در این بین یکی از اصلیترین مسائل گرفتن بیشترین تخفیف از ایرباس برای هواپیماهای جدید بود که خوشبختانه تمام تخفیفهای ممکن برای ایران لحاظ شد.»
وی البته بالاخره به علت جمع شدن مدیران در هما هم توجه کرد و ادامه داد: «در تمام طول مذاکرات مدیرعامل ایرانایر نقشی اساسی در مذاکرات ایفا میکرد که در آخرین گام ایشان در جریان مذاکرات نهایی با مدیرعامل ایرباس یک هواپیمای ایرباس ۳۲۰ را به شکل رایگان به توافق ایران اضافه کرد. در جریان مذاکرات طرف ایرانی تلاش کرد بیشترین امتیازات را دریافت کند، امروز ما باید تلاش کنیم که این توافق و قراردادهای مهم پابرجا بماند و به مرحله اجرا برسد. ما توانستیم سد سنگین تحریمها را بشکنیم و امیدواریم این روند در آینده نیز ادامه پیدا کند.»
دنبال فاینانسر هستیم
فرزانه شرفبافی، سرپرست ایرانایر هم از تدوین برنامههای راهبردی هما خبر داد و گفت: در مرحله شناسایی فاینانسر برای تامین مالی خرید هواپیماهای جدید قرار داریم. هواپیماهای پسابرجامی در دوران جدید یکی پس از دیگری در حال به پرواز درآمدن هستند. فرصتهای نوسازی و بازسازی ساختاری هما فراهم شده است. با برنامهریزی و مدیریت منابع مالی، انسانی و همکاری در صنعت میتوان همایی بهتر ساخت. توجه به مناطق کمتر توسعهیافته برای هما ضروری است و این لازم است که خدمترسانی هما در کلاس جهانی و شأن جمهوری اسلامی ایران باشد.»
منبع: بهارنیوز